Ga naar de inhoud

Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

Publicatiedatum:
maandag 27 maart 2023
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
overige overheidsinformatie



Evaluatie Handhavinguitvoeringsprogramma 2022

Samenvatting

Voor u ligt de evaluatie van het Handhavinguitvoeringsprogramma 2022 (hierna: Evaluatie HUP 2022). Deze evaluatie laat de resultaten zien van de in het HUP 2022 genoemde werkzaamheden voor de Buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: BOA’s) en Bouw- en woningtoezichtinspecteurs (hierna: BWT’ers).

 

De werkvoorraad van de BOA’s bestond voor een groot deel uit de afhandeling van meldingen en handhavingsverzoeken. In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen zich ook in 2022 door. Door deze trend zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen. Bovendien hebben de BOA's controles uitgevoerd op onder andere de blauwe zone en hangjeugd. Ook hebben zij toezicht gehouden bij evenementen en projecten uitgevoerd, zoals de weesfietsenactie en naleefgedrag afvalbeleid.

 

Voor de BWT’ers bestond een deel van de werkvoorraad in 2022 uit zaken die in 2021 waren gestart en doorliepen in 2022. Dit gold zowel voor de controle op verleende vergunningen (bouwtoezicht), als voor de behandeling van handhavingsdossiers. Daarnaast zijn nieuwe meldingen en handhavingsverzoeken behandeld. Handhavingsverzoeken zijn vrijwel direct opgepakt, omdat deze urgentie hebben vanwege de korte beslistermijn. Ook nu geldt weer dat een aantal zaken die in 2022 zijn gestart worden afgerond in 2023. De reden hiervoor is o.a. de wettelijke termijnen die gepaard gaan met aanschrijvingen, zienswijzen, bezwaar en beroep. Inwoners laten het vaker aankomen op een officiële aanschrijving en doen sneller dan voorgaande jaren een handhavingsverzoek. Daarnaast hebben de BWT’ers tevens werkzaamheden uitgevoerd omtrent de invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb).

 

1 Inleiding

1.1 Aanleiding en doelstelling evaluatie

Het bestuur heeft een VTH-beleidsplan vastgesteld. Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke verplichting vanuit het Besluit Omgevingsrecht (hierna: Bor). Het jaarlijkse uitvoeringsprogramma maakt het VTH-beleidsplan concreet en beschrijft de praktische uitvoering ervan. Het college is verplicht om jaarlijks het uitvoeringsprogramma te evalueren. Doel daarvan is inzicht te krijgen of de in het HUP 2022 opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd.

 

1.2 Wettelijk kader, vaststelling en bevoegdheden

Artikel 7.7 lid 2 van het Bor bepaalt dat het bestuursorgaan jaarlijks evalueert, of de in het uitvoeringsprogramma opgenomen werkzaamheden zijn uitgevoerd en in hoeverre deze werkzaamheden hebben bijgedragen aan het bereiken van gestelde doelen.

 

Artikel 7.7 lid 3 van het Bor bepaalt dat het college de evaluatie bekend maakt aan de gemeenteraad.

 

1.3 Monitoring uren

Met een registratiesysteem houden we grip op de uren die per gemeente en per taak/project (kunnen) worden besteed en wordt indien nodig (vroegtijdig) bijgestuurd. Zo ook is in 2022 gestuurd op de uren om de beloftes in het HUP 2022 zo veel mogelijk na te komen.

 

2 Samenwerking en integraal toezicht

 

Om de handhaving effectief te organiseren (zowel voor de bedrijven, instellingen als inwoners als voor de controlerende diensten) is onderlinge afstemming en samenwerking nodig tussen de verschillende diensten. Dit wordt bereikt door regelmatig overleg, multidisciplinaire controles en afspraken vast te leggen.

 

2.1 Optrekken met externe partners

Om het toezicht zo efficiënt mogelijk uit te voeren is zoveel mogelijk afgestemd met verschillende disciplines. Zo werd bijvoorbeeld de bouwkundige eindschouw (taak BWT) gecombineerd met de eindschouw op brandveiligheidsaspecten (taak Brandweer, Veiligheidsregio Hollands Midden). De BOA’s en BWT’ers namen ook deel aan integrale (interventie) acties.

 

2.2 Lokaal ambtelijk handhavingsoverleg

De BWT’ers hebben periodiek overleg gevoerd om ontwikkelingen op het gebied van handhaving, handhavingszaken, relevante jurisprudentie etc. te bespreken. Afhankelijk van de agenda hebben de handhavingsjuristen en ook collega’s uit andere teams en de ketenpartners (o.a. de politie, de brandweer, de Omgevingsdienst, andere gemeenten, de provincie en het waterschap) aan dit overleg deelgenomen.

 

De BOA’s namen deel aan het Jeugd in Buitenruimte (JiB) overleg met diverse ketenpartners (o.a. jeugdwerk, politie en openbare orde en veiligheid). Bovendien hebben de BOA’s en de wijkagenten bijna dagelijks diverse praktische zaken met elkaar afgestemd. Daarnaast namen de BOA’s deel aan integrale overleggen m.b.t. grootschalige evenementen.

 

2.3 Signalering door vergunningverleners

De BWT’ers hebben regelmatig overleg gevoerd met team Vergunningen. De lijnen zijn kort. Zij ontvangen, bijvoorbeeld tijdens het proces van vergunningverlening, voor handhaving belangrijke informatie. Hieruit kan blijken dat er risico’s bestaan voor strijdig gebruik of het niet naleven van de (bouw)technische regels. Aan de hand van deze informatie zijn de beschikbare uren voor toezicht zo resultaatgericht mogelijk ingezet.

Daarnaast vonden in het kader van de implementatie van de Omgevingswet en de “Wet kwaliteitsborging voor het bouwen’ (Wkb) ook regelmatig overleggen plaats om de werkprocessen op elkaar af te stemmen.

 

Hieronder volgen projecten in het kader van samenwerking en integraliteit:

 

2.4 Gezamenlijke handhaving buitengebied (Bollen5-gemeenten/GOM)

In het kader van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport (ISG), die in juli 2016 is vastgesteld door onder meer de raden van Hillegom, Lisse en Teylingen, zijn afspraken gemaakt omtrent stringenter handhaven in het buitengebied. Een eenduidige en actieve aanpak van strijdig gebruik is belangrijk voor de effectiviteit van het ruimtelijke beleid in het buitengebied, zoals vastgelegd in de ISG. In 2019 is HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied om de doelstellingen van de ISG te kunnen realiseren. Met de input van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM), team Beleid en Planvorming, de portefeuillehouders en de burgemeesters is Team Toezicht en Handhaving allereerst gestart met de prioriteiten uit een grotere lijst met strijdigheden en is met deze ervaring een Plan van Aanpak opgesteld. Het Plan van Aanpak is met alle betrokkenen besproken en is nu de basiswerkmethode. Er vindt afstemming plaats met de andere bollen-gemeenten (Katwijk, Noordwijk), omdat zij eenzelfde project zijn gestart.

 

Het doel van dit project is om de strijdigheden in het buitengebied aan te pakken met in het bijzonder de voor bollenteelt beschermde gronden. Voor de toezichthouders heeft dit het volgende betekend:

  • Het uitvoeren van controles aan de hand van de lijst van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Deze lijst wordt aangevuld met overtredingen die de BWT’ers verder in het buitengebied aantreffen;

  • Gesprekken voeren met overtreders/betrokkenen;

  • Het opstellen van constateringsrapporten;

  • Het doen van legalisatieonderzoeken;

  • Mediation;

  • Indien er geen oplossing wordt gevonden om de betreffende overtreding op te heffen, zal het handhavingstraject worden voortgezet.

 

Daarnaast hebben de toezichthouders, omdat zij bij de uitvoering van dit project veel in het buitengebied aanwezig zijn, tevens ‘oog’ voor signalen van ondermijning en indien nodig gemeld bij Team Ondermijning.

 

Huidige stand van zaken

Door de inzet voor de coronacrisis is achterstand in het project ontstaan, geschat wordt 4 maanden. Basis van de handhaving is een lijst met strijdig gebruikte percelen opgesteld in samenwerking tussen de gemeente ambtenaren van de afdeling Ruimte en de GOM. Door onze bezoeken in het buitengebied zijn er strijdige percelen bij gekomen. Vaak werden deze aangewezen door mensen die we aanspraken op oneigenlijk gebruik, soms troffen we dieper in het buitengebied percelen aan waarop, bijvoorbeeld dieren liepen of caravans werden gestald. We zijn verplicht, vanuit het gelijkheidsbeginsel, op al de ons bekende strijdige percelen te handhaven. Ook is de verwachting dat nog een aantal eigenaren een juridische procedure zal gaan starten tegen de handhaving. Samengevat verwachten we een deel van 2023 (tot en met april) nodig te hebben om dit project zorgvuldig af te kunnen handelen.

Vanaf mei zal de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en zal de handhaving buitengebied weer een reguliere taak worden. Naar verwachting zullen dan nog 27 zaken voor Hillegom moeten worden afgehandeld. Echter zal gezien de beperkte capaciteit bij de BWT’ers, juristen en bij Ruimtelijke ontwikkeling de zaken getemporiseerd worden afgehandeld.

 

2.5 Aanpak van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit

Delicten als overvallen, woninginbraken, straatroof en geweld zijn de afgelopen jaren fors gedaald, maar onzichtbare vormen van criminaliteit ondermijnen de samenleving. Ook in de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen blijkt sprake te zijn van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. Zo zijn er verschillende signalen van ‘witwasbedrijven’ waar je zelden klanten ziet, hennepkwekerijen en arbeidsuitbuiting. Maar ook van vastgoedfraude en zogenaamde ‘knooppunten’ (zoals horeca, bedrijventerreinen en recreatieparken).

 

We werken daarom samen met onze partners (o.a. de ODWH, politie, brandweer, belastingdienst) aan het signaleren, voorkomen en aanpakken van georganiseerde, ondermijnende criminaliteit. Dit doen we door (1) meer en beter zicht te creëren op deze vorm van criminaliteit, (2) criminele kansen tot een minimum te beperken en (3) deze vorm van criminaliteit consequent aan te pakken. Ook het afgelopen jaar zijn weer stappen gezet om de dit te realiseren, wat extra inzet vraagt op het gebied van Toezicht en Handhaving. Zo is een bijdrage geleverd aan onderzoeken, integrale controles en inzet van bestuurlijke maatregelen. Daarnaast is tijdens reguliere controles, met name in het buitengebied en bedrijventerreinen met een bredere bril gekeken en zo direct een bijdrage geleverd aan het creëren van meer en beter zicht op ondermijning.

 

3 Doelstellingen VTH beleid

In het VTH beleid zijn doelstellingen benoemd voor de beleidsperiode van 2020 tot 2024 voor zowel Toezicht en Handhaving als Vergunningen. Hieronder wordt alleen ingegaan op de doelstellingen die van toepassing zijn op Toezicht en Handhaving en zal worden aangegeven wat in dit kader in 2022 is uitgevoerd.

 

Risico gestuurd werken

Het college heeft bij de opstelling van het VTH beleid aan de hand van een risico-inschatting prioriteiten gesteld ten aanzien van Toezicht en Handhaving. Toezicht en Handhaving werkte in het verleden al risico gestuurd en heeft dit ook voor de nieuwe beleidsperiode voortgezet aan de hand van de gestelde prioriteiten in het VTH beleid. Zo ook is bij de uitvoering van de diverse projecten indien mogelijk risicogestuurd gewerkt. De werkwijze is hetzelfde gebleven.

 

De uitvoering van de VTH taken volgens het serviceformule-concept.

Er is gekozen om gedurende de beleidsperiode van het VTH beleid te starten met het serviceformule-concept uit te werken en vervolgens te implementeren binnen de organisatie. Dienstverlening is het uitgangspunt.

 

Met serviceformules wordt concreet vorm geven aan deze verschillende relaties die wij met onze inwoners en ondernemers hebben. Een serviceformule beschrijft op een inzichtelijke manier hoe de dienstverlening eruit ziet. In een formule wordt de dienstverlening gezien als een samenhangend geheel; de gehele keten, de kanalen, de beleving van de inwoner/ondernemer, alsook de hieraan gekoppelde bedrijfsvoering. De formules zijn bedacht vanuit de rol die de inwoner/ondernemer op dat moment heeft. Voor de implementatie van de serviceformules is een organisatie opdracht geformuleerd. Deze opdracht is onderdeel van de organisatie-agenda van HLT samen.

De implementatie van de serviceformules maakt deel uit van programmalijn 2 (‘Anders werken’) van het Omgevingswet-proof maken van de organisatie. De wijze waarop wij als organisatie in staat zijn om open en transparante informatie te verstrekken en om het werken met serviceformules digitaal te ondersteunen staat verwoord in de I-visie. De I-visie ondersteunt de visie op de dienstverlening.

 

Door de VTH taken volgens het serviceformule-concept uit te voeren, wordt de verbinding gelegd naar het dienstverleningsconcept HLTsamen 2020 en programmalijn 2 (‘Anders werken’) van het programma implementatie Omgevingswet. In 2020 is gestart met de uitwerking van het serviceformule-concept in een organisatiebrede werkgroep. Dit is nog verder in ontwikkeling.

 

Aanpakken van strijdig gebruik in het buitengebied

De aanpak van strijdig gebruik in het buitengebied is als project opgepakt en is in 2019 al van start gegaan. Meer hierover is te lezen in paragraaf 3.4. In paragraaf 6.2 is beschreven welke resultaten zijn geboekt in 2022.

 

4 Werkzaamheden BOA

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden (incl. resultaten) beschreven die de BOA’s hebben uitgevoerd conform het HUP 2022.

 

4.1 Reguliere en specifieke werkzaamheden

De reguliere en specifieke werkzaamheden zijn o.a. de volgende zaken: afhandelen van handhavingsverzoeken, meldingen en klachten, hangjeugd, Alcoholwet, parkeren, honden, afval, jaarwisseling, verkeersveiligheid rondom scholen, toezicht station, evenementen, ondermijning, toezicht naleving APV, enz.

 

In de onderstaande tabel is het in 2022 binnengekomen aantal meldingen (en klachten) in beeld gebracht. De genoemde prioriteiten zijn afkomstig uit het VTH beleid.

 

Overzicht ingekomen en afgehandelde meldingen

aantal

afgehandeld

Hoog

396

390

Gemiddeld

359

356

Laag

584

583

Totaal

1339

1329

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 10 meldingen in de eerste helft van 2023 af te ronden. In vergelijking met voorgaande jaren zet de stijgende lijn in het aantal meldingen door. Dit is niet toe te schrijven aan een specifiek onderwerp. Door deze trend zijn de BOA’s substantieel veel tijd kwijt aan het afhandelen van meldingen.

Naast deze meldingen worden door de administratief ondersteuner gemiddeld tien telefoontjes (HLT breed) per werkdag afgehandeld.

 

Bekeuringen

De nadruk bij het handhavendoptreden van de BOA’s ligt op het bevorderen van de leefbaarheid. Hierbij is gedragsverandering erg belangrijk. Deze gedragsverandering wordt vaker bereikt door iemand op zijn/haar gedrag aan te spreken, dan door het uitschrijven van een bekeuring. De werkwijze is daarom dat er veelal eerst wordt gewaarschuwd.

 

In 2022 zijn er in Hillegom in totaal 243 bekeuringen uitgeschreven:

Parkeerverbod / verkeerd parkeren

147

Blauwe zone

47

Geen invalidekaart

5

Gevaarlijk parkeren

9

Stilstaan op stoep of fietspad met auto

25

Voertuig langer dan 6m. of hoger dan 2,4m.:

1

Inrijverbod

2

In recreatiegebied parkeren

1

Zich ophouden op een openbare plaats wat

voor anderen onnodig last of hinder veroorzaakt

1

Aangebroken flessen, blikjes ed. met alcoholische

drank bij zich hebben op de openbare weg

2

Bij ontbreken van een fietspad níet de rijbaan gebruiken

(bijv. fietsen op de stoep):

3

 

In vergelijking met voorgaande jaren zijn er in 2022 bijna een dubbel aantal boetes uitgeschreven. Dit is vooral te verklaren door de grote stijging van het aantal boetes m.b.t. het parkeerverbod/ verkeerd parkeren. Op het gebied van afval is bij handhaving niet gekozen voor boetes, maar om de kosten te verhalen van het verwijderen van het afval (zie ook paragraaf 5.2 “Naleving afvalbeleid”).

 

Boerenprotesten

De BOA’s hebben geïnventariseerd op aangebrachte protest spandoeken en omgekeerde Nederlandse vlaggen. Daarnaast hebben zij controles uitgevoerd in het kader van veiligheid voor het verkeer.

 

Toezicht Hoofdstraat

Eind 2022 zijn nieuwe verbodsborden geplaatst in de Hoofdstraat. Eerder kon moeilijk bekeurd worden voor het illegaal rijden in deze straat. (Vanaf 2023 zijn wel bekeuringen uitgeschreven op scooters)

 

Toezicht evenementen

In 2022 is wederom toezicht gehouden op diverse (grote) evenementen. Na corona zijn de gebruikelijke evenementen weer georganiseerd. Daarnaast was er ook een toename van nieuwe evenementen. Er is veel samengewerkt met de politie en is het toezicht op de veiligheid en leefbaarheid op elkaar afgestemd. Dit toezicht van de BOA’s was enerzijds gericht op de voorschouw en anderzijds tijdens het evenement. Dit heeft erin geresulteerd de vergunning(voorschriften) meer werden nageleefd. Over het algemeen zijn de evenementen goed verlopen.

 

Toezicht Alcoholwet

In 2022 zijn bij meldingen controles uitgevoerd. De handhaving is opgelost zonder juridisch traject (middels bezoek).

 

Daarnaast zijn door de BOA’s/Alcoholwet-inspecteurs controles uitgevoerd bij verschillende evenementen, zoals Koningsdag, Hillegoms muziekfeest en het Hillegomse Najaarsfeest. De BOA’s hebben onder andere gecontroleerd op aanwezigheid van polsbandjes, leeftijdsaanduidingborden en op verzoek identiteitsbewijs laten zien.

 

4.2 Projectmatige werkzaamheden

In deze paragraaf zijn de resultaten van de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2022 beschreven.

 

Naleefgedrag afvalbeleid

Sinds 2021 is nieuw afvalbeleid (omgekeerd inzamelen) vastgesteld om bij te dragen aan het landelijk afvalscheidingsdoel. In 2022 zijn controles uitgevoerd of de regels van het afvalbeleid worden nageleefd. Hiervoor is 0,5 fte extra aan BOA formatie vrijgemaakt. Deze controles zijn o.a. uitgevoerd bij de (ondergrondse) afvalcontainers. Wanneer sprake was van bijplaatsingen is het afval onderzocht op persoonsgegevens. Vervolgens zijn de kosten voor het verwijderen verhaald op de overtreder. Deze aanpak is in de praktijk veel effectiever gebleken dan strafrechtelijke handhaving, omdat de bewijslast eenvoudiger is. Tevens zijn de kliko-bakken voor het scheiden van plastic, papier en GFT-afval gecontroleerd op restafval. Er is tegen 140 overtredingen handhavend opgetreden.

 

Jeugdoverlast/hangjongeren

De BOA’s hebben, al dan niet met de politie, ook dit jaar weer periodieke controles uitgevoerd op locaties waar (hang)jongeren zich ophouden. Daarnaast hebben de politie en de BOA’s iedere vrijdagavond een gezamenlijke surveillance uitgevoerd langs de hangplekken. Er is niet alleen gecontroleerd op zaken, zoals geluidsoverlast en zwerfafval, maar ook op aanwezigheid/gebruik van alcohol en drugs. Bij constatering van overlast zijn de namen genoteerd en zo nodig boetes uitgedeeld. Bij het gebruik van alcoholische dranken is tevens de leeftijd gecontroleerd. De afspraak, bij het aantreffen van alcoholische dranken bij jongeren onder de 18 jaar, is dat de ouders per direct worden geïnformeerd en de betreffende jongere een Haltafdoening krijgt.

 

In de laatste week van december is een gezamenlijke verkeerscontrole gehouden door de BOA’s en de politie. Dit was in het kader van opsporing van illegaal vuurwerk. Daarnaast hebben de BOA’s meldingen afgehandeld en betroffen veelal categorie 1 vuurwerk. De BOA’s en beveiligers hebben intensief gecontroleerd op het afsteken van vuurwerk: afsteektijden, illegaal vuurwerk en leeftijd. Er zijn diverse jongeren aangesproken op het gebruik van vuurwerk en veiligheid (preventief).

 

Toezicht station

De BOA’s hebben met zeer grote regelmaat (gemiddeld 1 à 2 keer per week) toezicht/surveillance gehouden op het station op geparkeerde auto’s, brommers en fietsen. De BOA’s hebben o.a. gelet op verdachte situaties en personen, hinderlijk parkeren van voertuigen en overlast van (brom)fietsen. Ook hebben zij eigenaren van verkeerd geplaatste voertuigen, getracht bewust te maken dat deze hinder en overlast kunnen veroorzaken voor omwonende, mindervaliden, blinden en slechtzienden.

 

Een schone en nette omgeving draagt ook bij aan het veiligheidsgevoel. Daarom is er dit jaar wederom tweemaal een weesfietsenactie georganiseerd. Zie hiervoor “Weesfietsenactie”.

 

Controle op ‘de haven’

Per 1 juli 2022 is “de haven” door de gemeente verhuurd aan Watersportvereniging Hillegom. Om dit mogelijk te maken is door de gemeente een overeenkomst opgesteld om de haven bij hen in beheer te geven. De voorwaarden in deze overeenkomst zijn in overeenstemming met de (voormalige) Havenverordening. Deze Havenverordening is ingetrokken, omdat het nu een privaatrechtelijke situatie betreft. Een paar resterende handhavingszaken konden niet in 2022 worden afgehandeld. Dit zal zijn vervolg hebben in 2023. Wij zullen daarom in nauw contact blijven met de watersportvereniging om dit op te lossen.

 

Blauwe zone actie

De controle op de blauwe zone is een regulier taak. Aanvullend op deze reguliere controles is een grootschalige blauwe zone actie gehouden. Deze actie is uitgevoerd door meerdere BOA’s, zodat zij goed zichtbaar waren. Daarnaast is, om de zichtbaarheid verder te benadrukken, de betreffende actie is vooraf kenbaar gemaakt via social media (facebook).

 

Weesfietsenactie

In Hillegom zijn er plaatsen waar zwerf- en/of wees(brom)fietsen het straatbeeld ontsieren en fietsen extra druk uitoefenen op de aanwezige stallingscapaciteit. De BOA’s hebben in 2022 tweemaal (zomer en winter) een weesfietsenactie uitgevoerd op station Hillegom. Zij hebben door middel van het labelen van fietsen gecontroleerd hoe lang een fiets was gestald. Bij de eerste actie zijn 250 fietsen gelabeld en vervolgens zijn 100 fietsen, die na 4 weken er nog stonden, door de gemeente verwijderd en 13 weken opgeslagen. Binnen deze termijn hadden de eigenaren de gelegenheid om hun fiets op te halen. Er heeft zich niemand gemeld. De opbrengst gaat naar een goed doel. De tweede actie wordt begin 2023 afgerond. 250 fietsen zijn voorzien van een label. Deze acties zijn voor- en achteraf gepubliceerd (lokale krant).

 

5 Werkzaamheden BWT

 

In dit hoofdstuk zijn de werkzaamheden beschreven die de BWT’ers in 2022 hebben uitgevoerd.

 

5.1 Meldingen en handhavingszaken

In 2022 hebben de BWT’ers, naast het afhandelen van meldingen, handhavingsverzoeken en handhavingszaken, toezicht gehouden op bouwactiviteiten en het planologisch gebruik van gronden en gebouwen. Ook hebben zij projecten uitgevoerd in het kader van o.a. strijdig gebruik met het bestemmingsplan en illegale bouw.

 

In de onderstaande tabellen is het aantal meldingen en handhavingszaken van 2022 in beeld gebracht. Indien de in de melding genoemde overtreding niet eenvoudig was op te lossen, is deze vervolgens bij de handhavingszaken verder ondergebracht. De handhavingsverzoeken worden wel direct ondergebracht bij de handhavingszaken, ongeacht of er wel of geen strijdigheid is, omdat het bevoegd gezag binnen 8 weken hierop dient te besluiten. De genoemde prioriteiten zijn gebaseerd op de aard van de overtreding - niet te verwarren met de urgentie- en zijn afkomstig uit het VTH beleid. Handhavingsverzoeken hebben bijvoorbeeld urgentie, omdat het bevoegd gezag binnen 8 weken hierop dient te besluiten.

 

Overzicht meldingen

prioriteit

aantal

afgehandeld

overtreding

geconstateerd

geen overtreding

geconstateerd

overtreding

opgeheven

overtreding

(nog) niet opgeheven

Hoog

17

5

11

6

0

12

Gemiddeld

9

8

5

4

4

1

Laag

3

3

0

3

0

0

Zeer laag

8

7

5

3

3

1

Totaal

37

23

21

16

7

14

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 15 meldingen/handhavingsverzoeken in de eerste helft van 2023 af te ronden. Indien deze complex zijn zullen zij als handhavingszaak verder worden opgepakt. In vergelijking met voorgaande jaren is in het aantal meldingen redelijk gelijk.

 

Overzicht handhavingszaken

prioriteit

aantal

afgehandeld

Overtreding

geconstateerd

Geen overtreding geconstateerd

Over-treding beëindigd

Over-treding gedoogd/

gewraakt

Hoog

41

25

25

0

25

0

Gemiddeld

39

27

28

0

27

1

Laag

7

3

2

1

2

0

Zeer laag

9

3

3

0

2

0

Totaal

96

59

58

1

56

1

Wij verwachten de bestaande werkvoorraad van 38 handhavingsdossiers in de eerste helft van 2023 af te ronden, omdat dit langlopende zaken zijn of zaken die in de tweede helft van 2022 zijn gestart. Indien een bezwaar- en/of beroepsprocedure wordt gestart, zal de doorlooptijd langer worden. In vergelijking met voorgaande jaren is in het aantal handhavingszaken een toename zichtbaar.

 

Gedogen

Uitgangspunt bij het opstellen van wetten en regels is dat deze regels worden nageleefd. Omdat bij het opstellen hiervan niet alle situaties op voorhand kunnen worden voorzien, kan het in sommige situaties voorkomen dat niet tot handhaving wordt overgegaan en dat de overtreding gedoogd wordt. Gedogen kan alleen in uitzonderingsgevallen aanvaardbaar of geboden zijn.

 

Gedogen kan zich voordoen in situaties:

  • waarin concreet uitzicht bestaat op legalisering;

  • waarin handhaving van de strijdige situatie onevenredig is in verhouding met

    het daarmee te dienen belang;

  • waarin het achterliggende belang duidelijk beter gediend is met gedogen na een belangenafweging.

 

In 2022 is één overtreding voor korte duur gedoogd in afwachting van onderzoeken van de ODWH. Daarna wordt beslist op het handhavingsverzoek. Dit zal zijn vervolg hebben in 2023.

 

Wraken

Als een overtreding een lage prioriteit heeft en geen nadelig effect heeft op de omgeving kan deze worden gewraakt. Wraking houdt in dat wij vooralsnog niet handhavend optreden maar ook niet in de overtreding berusten. Zo kan bijvoorbeeld door het bijstellen van de bestuurlijke prioriteiten of een handhavingsverzoek alsnog worden gehandhaafd, dat risico ligt bij de overtreder. In 2022 is er geen overtreding gewraakt.

 

5.2 Bouwtoezicht en projectmatige werkzaamheden

Hieronder zijn de resultaten van het bouwtoezicht en de projectmatige werkzaamheden vanuit het HUP 2022 beschreven.

 

Bouwtoezicht:

In 2022 zijn er in totaal 150 bouwprojecten afgeschouwd. Dit is gelijk aan andere jaren (behalve met 2021, toen is een inhaalslag gemaakt).

 

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het woningbouwproject ‘de Ringoevers’ fase 4 en 5

  • De bouw van de fases 1 tot en met 3 zijn reeds afgerond en opgeleverd. Rond juli 2019 is de aannemer gestart met bouwwerkzaamheden van fase 4 en 5, de laatste fases. De Ringoevers deelplan 4 is in het derde kwartaal van 2021 opgeleverd.

  • De Ringoevers deelplan 5 is in het eerste kwartaal van 2021 gestart. Dit project bestaat uit 58 woningen, waarvan 2 appartementen gebouwen van ieder 11 appartementen en 36 eengezinswoningen. Dit deelplan is in het 4e kwartaal van 2022 opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “Jozefkerk” (centrumplan)

  • Achter de Jozefkerk zullen appartementen worden gerealiseerd. De bouwwerkzaamheden zijn in het tweede kwartaal van 2021 aangevangen. Naar verwachting zullen de appartementen in 2023 worden opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ Vossepolder”

  • Dit project betreft de bouw van woningen en appartementen in verschillende fases. In oktober 2021 is met de bouw van de appartementen gestart. De verwachting is dat de appartementen in 2023 worden opgeleverd. De bouw van de woningen zijn nog niet gestart.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ Monseigneur van Leeuwenlaan en Hoofdstraat”

  • Dit project betreft het transformeren van De Jozefkerk naar appartementen. De bouwwerkzaamheden zijn in 2020 begonnen. Het is nog onduidelijk wanneer dit project wordt opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ Den Weeligenberg

  • Dit project bestaat uit 50 zorgplaatsen. De bouwwerkzaamheden zijn in het laatste kwartaal van 2021 gestart. Naar verwachting zullen de zorgwoningen in 2023 worden opgeleverd.

  • -

    Het uitvoeren van structurele controles van het project “ Elzenhof fase 3”

  • Dit project bestaat uit appartementen, woonzorgappartementen en woningen.

  • De bouw van de woningen zijn in 2022 gestart. Naar verwachting zullen de woningen in 2023 worden opgeleverd. De planning van de appartementen en woonzorgappartementen is nog niet bekend, maar de verwachting is wel dat de start van de bouw in 2023 zal plaatsvinden.

  • De bouwprojecten Heren van Acht, ISK Weerlaan, 1e Loosterweg, Henri Dunantplein en de watertoren aan de Leidsestraat zijn in 2022 opgeleverd.

 

Meldingen omtrent bouwprojecten

De laatste jaren is de ontwikkeling dat meer meldingen, over met name overlast, door omwonenden van bouwprojecten worden gedaan. Dit is vooral merkbaar bij inbreidingsprojecten. De behandeling van deze meldingen vergen vaak veel tijd. In 2022 zijn er 15 meldingen gedaan in dit kader en is daarom ook relatief veel uren aan besteed. Dit aantal meldingen is, ten opzichte van vorig jaar (12) licht gestegen.

 

Om dergelijke meldingen zo veel mogelijk te voorkomen wordt vooraf een bouwveiligheidsplan -inclusief de inrichting van het bouwterrein en aanrijroutes voor het bouwverkeer- opgesteld. Daarnaast wordt met de aannemers vooraf besproken hoe zij de overlast kunnen beperken. Ook wordt hen benadrukt om de omwonenden/bedrijven te informeren over bijv. de start van de heiwerkzaamheden met een telefoonnummer van de bouwer.

 

Projectmatige werkzaamheden:

Landgoed De Zuilen

In de loop der jaren zijn de activiteiten en bouwwerken op het landgoed dusdanig uitgebreid, dat er op dit moment sprake is van diverse strijdigheden. Het proces om tot een legale situatie te komen, die past binnen de door het college gestelde ruimtelijke kaders, verloopt al jaren stroef. Daarom is in 2019 uiteindelijk voor gekozen om handhavend op te treden tegen het strijdige gebruik met het bestemmingsplan, illegale bouwwerken en de nog niet gelegaliseerde bouwwerken. In het vierde kwartaal van dat jaar zijn diverse bouwwerken, zoals o.a. een kippenhok en stacaravan met bijgebouwen, verwijderd. In 2020 is de dwangsom verbeurd.

In het vierde kwartaal van 2021 is een aanvraag ingediend om een omgevingsvergunning om een gedeelte te legaliseren en te slopen. Gezien de vergunning nog niet is verleend, was de inzet van BWT dit jaar gering. Om het traject gestroomlijnd te laten verlopen is er een werk- en een kerngroep samengesteld. Hieraan heeft BWT deelgenomen.

BWT heeft minder uren aan dit project hoeven te besteden dan verwacht, omdat er een aanvraag om een omgevingsvergunning is ingediend. Deze uren zijn daarom besteed aan de post “meldingen en handhavingsverzoeken”, omdat daar een tekort was ontstaan.

 

Huisvesting arbeidsmigranten

Vanuit de diverse domeinen van HLTsamen is het afgelopen jaar tijd en energie gestoken om te komen tot een meer integrale (regionale) aanpak in het kader van de huisvesting van arbeidsmigranten. BWT heeft diverse controles uitgevoerd (onder andere naar aanleiding van handhavingsverzoeken) en wanneer strijdigheid werd geconstateerd, is handhavend opgetreden.

Daarnaast zijn diverse beleidsregels op het gebied van de ruimtelijke ordening geactualiseerd.

 

Monumenten

Binnen de gemeente Hillegom bevinden zich 7 rijks- en 23 gemeentelijke monumenten. In het kader van de instandhouding-/zorgplicht dient tweejaarlijks de conditionele staat van deze monumenten te worden gecontroleerd. In 2020 is de conditionele staat van deze monumenten gecontroleerd en een inventarisatie gemaakt. Er is geconstateerd dat bij 2 gevallen onderhoud noodzakelijk is. De betreffende eigenaren zijn in 2020 verzocht d.m.v. een aanschrijving en/of een persoonlijk gesprek, hier actie op te ondernemen. In 2022 zal er een hercontrole plaats vinden om te controleren of de eigenaren gehoor hebben gegeven aan ons verzoek tot onderhoud. Indien dit niet is gedaan, zullen wij verder handhavend opgetreden. Daarnaast zal een algehele hercontrole plaatsvinden op de gemeentelijke- en Rijksmonumenten in de gemeente Hillegom.

 

Controles Basisadministratie adressen en gebouwen (BAG)

De BAG is een wettelijk verplichte authentieke basisregistratie. De gegevens in deze registratie dienen betrouwbaar te zijn. Vanuit de BAG komen er bij BWT meldingen binnen van onduidelijkheden in deze registratie en hebben betrekking op, zowel het gebruik van panden als op bouwwerken die mogelijk illegaal zijn gebouwd. Zo ook in 2022. Er is zijn twee meldingen binnengekomen. De betreffende panden zijn gecontroleerd en indien nodig is er ter plaatse gekeken naar de situatie. De bevindingen zijn vervolgens teruggekoppeld aan de BAG. Bij één pand is een strijdige situatie geconstateerd.

Door onvoorziene omstandigheden was het dit jaar bij de BAG niet gelukt om de jaarlijkse luchtfoto’s te verwerken, zodat er bij BWT niet de geplande meldingen waren binnengekomen. De verwachting is dat in 2023 BWT wel het geschatte aantal meldingen zal binnenkrijgen.

Door het lage aantal meldingen heeft BWT minder uren hieraan hoeven te besteden dan verwacht. Deze uren zijn daarom besteed aan “meldingen en handhavingsverzoeken”, omdat daar een tekort was ontstaan.

 

Gezamenlijke handhaving buitengebied (ISG)

Er is in 2019 HLT-breed gestart met handhaving in het buitengebied mede om de doelstellingen van de ISG te kunnen realiseren. In paragraaf 2.4. is een verdere uitleg gegeven van dit project. In 2022 zijn net als in voorgaande jaren controles uitgevoerd aan de hand van de lijst van de Greenport Ontwikkelingsmaatschappij (GOM). Deze lijst is aangevuld met overtredingen die tijdens inspecties in het buitengebied door de inspecteurs zijn geconstateerd of zijn aangewezen door eigenaren die we hebben aangesproken op het strijdig gebruik. Vanaf mei zal de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en zal de handhaving buitenruimte weer een reguliere taak worden. Naar verwachting zullen dan nog 27 zaken voor Hillegom moeten worden afgehandeld.

 

Behaalde resultaten in 2022 tot en met augustus:

  • -

    Aantal strijdige percelen die opgepakt zijn en nog lopen: 22

  • -

    Aantal strijdige percelen die opgepakt en gereed zijn: 13

  • -

    Aantal nog op te pakken strijdige percelen: 0

  • -

    Aantal lopende rechtszaken: 2

  • -

    Aantal vooraankondigingen: 2

  • -

    Aantal lasten onder dwangsom: 2

  • -

    Aantal m2 teruggewonnen bollengrond: 4.846 m2

  • -

    Aantal m2 bollengrond gelegaliseerd met compensatie: 345 m2

  • -

    Aantal gevallen legalisering door overgangsrecht: 3

  • -

    Aantal nieuwe strijdige percelen die opgepakt zijn en nog lopen: 5

  • -

    Aantal nieuwe strijdige percelen die opgepakt en gereed zijn: 4

 

De bovenstaande resultaten zijn van het gehele project ISG incl. de inzet vanuit de vaste formatie van BWT. In mei 2023 zal separaat van het HUP een eindevaluatie van het project worden opgesteld. Vanaf mei zal ook de overdracht van de projectleider naar het Team Toezicht en Handhaving een feit zijn en wordt de handhaving buitengebied weer een reguliere taak.

 

6 Juridische opvolging

6.1 Minnelijke oplossing, handhavingsverzoeken en herstelsancties  

Het uitgangspunt van het VTH beleid is om, bij de bestuursrechtelijke handhaving, juridische procedures te voorkomen. Bij meldingen of handhavingsverzoeken wordt door de toezichthouders (met ondersteuning van juristen) primair de minnelijke oplossing nagestreefd om zo het aantal handhavingsbesluiten te reduceren. Dit vraagt wel wat meer tijdsinvestering van de toezichthouders en de juristen vooraan in het proces.

 

Een dwangsom en bestuursdwang zijn handhavingsinstrumenten, de herstelsanctie, om overtredingen te laten beëindigen. Een handhavingsverzoek, melding of ambtshalve constatering kan aanleiding geven om handhavend op te treden door middel van een herstelsanctie. De trend dat de toezichthouders minder vaak komen tot een minnelijke oplossing met de betrokken partijen zet zich door. Inwoners en bedrijven laten het vaker aankomen op een juridisch handhavingstraject (handhavingsverzoek, aanschrijving, bezwaar/beroep).

 

Bij een handhavingsverzoek is het wettelijk verplicht om binnen maximaal 8 weken een besluit hierop te nemen. In 2022 waren er 13 handhavingsverzoeken ingediend. (Dit is een toename ten opzichte van voorgaande jaren.) Op 9 verzoeken is afwijzend besloten. In 2022 zijn 17 vooraankondigingen last onder dwangsom/bestuursdwang verstuurd en is 6 keer een last onder dwangsom opgelegd. In 10 gevallen is de overtreding na een vooraanschrijving opgeheven. Verder is in 2022 in totaal 5 keer een last onder bestuursdwang c.q. spoedeisende bestuursdwang opgelegd. In 1 zaak is een invorderingsbesluit genomen nadat de overtreder niet tijdig aan de last onder dwangsom had voldaan.

6.2 Bezwaar en beroep  

De handhavingsjuristen zijn verantwoordelijk voor de behandeling van bezwaar- en beroepschriften. Zij krijgen daarbij ondersteuning van de toezichthouders. Beroep- en hoger beroepzaken hebben een lange doorlooptijd en zijn complex van aard. Ook bij de bezwaar- en beroepzaken is een toenemende trend merkbaar. Partijen doorlopen, meer dan voorheen, het juridische traject.

 

Wij ontvingen in 2022 5 bezwaarschriften, 3 beroepschriften en 1 hoger beroepsschrift op het gebied van handhaving. Daarnaast is 1 voorlopige voorziening ingediend. Er zijn 3 bezwaren ongegrond verklaard en 1 bezwaar is ingetrokken. In 2023 wordt 1 bezwaarzaak en 4 beroepzaken vervolgd.

6.3 Afvaldumping  

In 2022 is er gehandhaafd op afvaldumping. Er is spoedeisende bestuursdwang toegepast daar waar afval illegaal is aangeboden. De kosten hiervan zijn verhaald op de overtreders. Tegen deze besluiten is veel bezwaar gemaakt. Het handhaven op afvaldumping heeft extra tijdsinvestering gevergd van de BOA’s en handhavingsjuristen.

 

Er is 46 keer spoedeisende bestuursdwang toegepast (met kostenverhaal). Hiertegen is 15 keer bezwaar gemaakt. 8 bezwaren zijn ingetrokken, waarbij het besluit in stand is gebleven, 3 bezwaren zijn ingetrokken na overleg en het intrekken van het primaire besluit. 1 bezwaar is gegrond verklaard en 3 bezwaren zijn ongegrond verklaard.

Ga naar het begin