Briefadres aanvragen
Op deze pagina
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt of in een instelling verblijft kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen post ontvangt. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u in een zorginstelling verblijft of door een scheiding niet in uw eigen huis kunt wonen. Uw officiële post gaat dan naar het briefadres.
Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. Deze persoon moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt. Zoals een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst.
Goed om te weten
- Een briefadres is alleen een administratief adres. U woont daar niet.
- Krijgt u een briefadres omdat u tijdelijk geen woonadres hebt? Dan moet u er alles aan doen om uw situatie te verbeteren en een woonadres te vinden.
- Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.
- Maak een afspraak met de gemeente
- Kom persoonlijk naar de gemeente
- Neem de persoon van wie u het briefadres gaat gebruiken mee
- Het briefadres is in Nederland
- Het briefadres is geen postbus
- U krijgt toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres
- De persoon wij wie u een briefadres wilt aanvragen, is ook aanwezig tijdens het gesprek
- Een geldig legitimatiebewijs
- Een schriftelijke motivatie waarom u een briefadres nodig hebt
- Informatie Rijksoverheid over het aanvragen van een briefadres