Ga naar de inhoud

Briefadres aanvragen

Als u geen vast woonadres in Nederland hebt of in een instelling verblijft  kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.

Een briefadres is een adres waar u niet woont, maar alleen post ontvangt. Het is een tijdelijke oplossing voor een periode waarin u geen vast woonadres hebt. Bijvoorbeeld als u in een zorginstelling verblijft of door een scheiding niet in uw eigen huis kunt wonen. Uw officiële post gaat dan naar het briefadres.

Als briefadres geeft u het adres op van een familielid of kennis. Deze persoon moet daar toestemming voor geven, want hij of zij moet er voor zorgen dat post van de overheid bij u terechtkomt. Zoals een stempas voor verkiezingen of post van de Belastingdienst.

Goed om te weten

  • Een brief­adres is al­leen een ad­mi­ni­stra­tief adres. U woont daar niet.
  • Krijgt u een brief­adres om­dat u tij­de­lijk geen woon­adres hebt? Dan moet u er al­les aan doen om uw si­tu­a­tie te ver­be­te­ren en een woon­adres te vin­den.
  •  Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.

 

 

  • Maak een afspraak met de gemeente
  • Kom persoonlijk naar de gemeente 
  • Neem de persoon van wie u het briefadres gaat gebruiken mee

  • Het briefadres is in Nederland
  • Het briefadres is geen postbus
  • U krijgt toestemming van de hoofdbewoner of eigenaar van het briefadres
  • De persoon wij wie u een briefadres wilt aanvragen, is ook aanwezig tijdens het gesprek

  • Een geldig legitimatiebewijs
  • Een schriftelijke motivatie waarom u een briefadres nodig hebt 

Ga naar het begin