Legalisatie handtekening

Wilt u garant staan voor een vriend, familielid of partner die een visum voor kort verblijf nodig heeft? Dan heeft u een legalisatie van de handtekening nodig (ook wel garantstelling of garantverklaring genoemd).

U verklaart hiermee u dat u garant staat voor de eventuele verblijfskosten van deze persoon. Ook eventuele schulden die de bezoeker maakt, kunnen op u worden verhaald.

  • Maak een afspraak met de gemeente
  • Neem uw identiteitsbewijs mee
  • Onderteken een document onder toezicht van een ambtenaar

Kosten

Legalisatie handtekening € 9,00

Werkwijze

  • U maakt een afspraak met de gemeente
  • U ondertekent het document onder toezicht van een ambtenaar
  • De ambtenaar vergelijkt de handtekening met die op uw legitimatiebewijs
  • De ambtenaar bevestigt met een stempel dat de handtekening van u is

 

Doel legalisatie:

  • Met een gelegaliseerde handtekening bewijst u dat uw handtekening echt is. Dit is bijvoorbeeld nodig als u bezoek uit het buitenland ontvangt dat een visum moet aanvragen. Een bedrijf of organisatie kan er ook om vragen. De legalisatie bewijst alleen dat uw handtekening echt is. Het zegt niets over de inhoud van het document of ingevulde formulier.

Voorwaarden

  • Een gemeentelijke ambtenaar moet aanwezig zijn bij de legalisatie

Meenemen

  • Het document dat gelegaliseerd moet worden
  • Geldig legitimatiebewijs
Ga naar het begin