‘Het is belangrijk onze ondernemers nu te steunen’

7 april

Aandacht voor elkaar: Hillegom Online zette de bestelgegevens van winkels en horecabedrijven voor klanten op een rijtje

Hillegom Online nam filmpjes op waarin ondernemers en bestuurders oproepen om lokaal te kopen, zoals hier met Jenneke van Nissa Café.

In één oogopslag zien bij welke lokale ondernemers je online kunt bestellen? Hillegom Online zette de bestelgegevens van winkels en horecabedrijven op een rijtje. Zo maken ze het klanten gemakkelijk en hopen ze horeca en middenstand de crisis door te helpen. “Dan kunnen we in de zomer hopelijk weer lekker op een terrasje zitten”, stelt Remco Out van Hillegom Online.

Tijdens de eerste lockdown riepen Remco Out, zijn broer Barry Out en Zara Hage de pagina Bezorgen in Hillegom in het leven. “We zagen dat de horeca het moeilijk had. Sommige ondernemers sloten zich aan bij Thuisbezorgd, maar dan moet je bij elke bestelling flink wat afdragen”, vertelt Remco. “Wij bedachten toen: zou het niet mooi zijn als je alle ondernemers op één plek kunt vinden?”

Ze creëerden een pagina waarop de gegevens van plaatselijke horecaondernemers in één oogopslag te vinden waren. “Voor een gebruiker is het gemakkelijk dat iedereen bij elkaar staat, in plaats van dat je allemaal verschillende sites af moet zoeken.”

Aanvankelijk was de site alleen gericht op bezorgen. Toen in de tweede lockdown ook winkeliers werden getroffen, besloten ze de site uit te breiden. De naam werd aangepast naar Bestellen in Hillegom. “Ook winkeliers waar je iets kunt bestellen, konden vanaf toen bij ons terecht. Elke ondernemer die dat wil, kan zich gratis bij ons aanmelden. Wel moeten ze zelf zorgen dat de informatie blijft kloppen”, vertelt Remco.

Enthousiast

De reacties waren van meet af aan enthousiast. “Ondernemers waarderen het erg dat we dit doen, ze merken dat ze er niet alleen voor staan. En ook inwoners zijn er blij mee, we kregen zelfs mails waarin vaste gasten ons nog even op hun favoriete zaak wezen, zodat we die niet zouden vergeten.”

Burgemeester Van Erk, wethouder Van Rijn en verschillende ondernemers namen filmpjes op, waarin ze inwoners opriepen om lokaal te kopen. “Dat heeft een extra boost gegeven aan dit initiatief. Het is wel heel belangrijk om nu de ondernemers te steunen, dan kunnen we in de zomer hopelijk weer lekker op een terrasje zitten.”

Tijdelijk

De initiatiefnemers hadden niet gedacht dat de pagina een jaar later nog steeds nodig zou zijn. “Wij gingen uit van een tijdelijke promotie. Dat er een tweede lockdown zou komen, hadden we niet kunnen bedenken. Gelukkig konden we de pagina toen meteen weer online zetten en aanvullen.”

Omdat er weinig gebeurt, is er minder nieuws te melden op Hillegomonline.nl. “Veel ligt nu stil. We proberen reportages te brengen over positieve zaken of mooie initiatieven. Een reportage over de lente bijvoorbeeld. Zo proberen we de mensen door deze periode heen te trekken.”

Adverteren

Hoewel Hillegom Online een vrijwilligersorganisatie is, kunnen bedrijven er sinds kort ook adverteren. “Uit die inkomsten betalen we een campagne op sociale media, waarmee we dit platform onder de aandacht brengen. We hopen dat dat weer extra klanten oplevert.”

Aandacht voor elkaar

Tijdens de coronacrisis zijn er in Hillegom mooie initiatieven ontstaan om anderen te helpen. In de serie Aandacht voor elkaar zetten we er een aantal in de schijnwerpers.

 

 

Ga naar het begin