‘Zo knap dat onze leerlingen zijn blijven oefenen’

29 april

Eindelijk kan de Hillegomse Muziekschool weer live lessen aanbieden – al is het voorlopig in de buitenlucht. Docenten en leerlingen staan te popelen, al hebben ze zich via online lessen ook steeds van hun beste kant laten zien.

Jasper is een van de pianoleerlingen

“De kunst is positief te blijven”, stelt directeur Nadine Stolk.

Tijdens de eerste lockdown zette de Hillegomse Muziekschool in één weekend een online programma op. “Iedereen dacht mee”, vertelt Nadine Stolk. “We zijn maar een kleine muziekschool, met twintig parttime docenten, maar ineens was het écht een team. Samen hebben we uitgezocht wat er wél kon. Dankzij die inzet hoefden onze leerlingen geen les te missen.”
Vanaf dat moment werden de muzieklessen online gegeven. “In het begin moest er wel wat aan geschaafd worden hoor. Daarbij hebben we veel geleerd van onze eigen leerlingen: pubers weten veel meer van de mogelijkheden. Er is een mooie wisselwerking ontstaan.”

Beeldgesprek

Per persoon bekeken ze wat er allemaal kon. “Een drumdocent die in een rijtjeshuis woont, kan niet de hele dag lesgeven. Dus moesten we kijken hoe dat dan wel moest. En ook voor de leerlingen verschilt wat er kan. Inmiddels heb ik een heel administratiesysteem, waarin per leerling precies staat ze de les volgen: met het ene kind voeren we een beeldgesprek via de telefoon van zijn moeder of oma, de ander bereiken we via skype.”
De docenten maken dankbaar gebruik van handige apps en technische mogelijkheden. “Zo sturen we leerlingen filmpjes toe: die kunnen ze eindeloos terugkijken én ze kunnen meespelen. Voor een groep waarvan ik dirigent bent, heb ik via een app verschillende partijen ingespeeld. Leerlingen kunnen zo gemakkelijk hun eigen partij oefenen.”

Vrijmarktconcert

Samenspelen zat er lange tijd niet in, ook optredens gingen niet door. “Zeker onze jongere leerlingen missen dat enorm! Op Koningsdag hebben we wel een online Vrijmarktconcert georganiseerd. Iedereen had filmpjes ingestuurd, die heb ik gemonteerd – en ook gepresenteerd, zoals ik dat gewoonlijk op het podium doe. Dat was heel leuk! Ook om te ontdekken hoe vaak zoiets op facebook wordt bekeken: zomaar drie- of vierhonderd keer.”
Ze heeft bewondering voor de leerlingen, die toch zijn blijven oefenen. “Dat vind ik knap, ook van ouders die hun kinderen bleven stimuleren. Van sommige volwassen leerlingen merkten we dat ze meer tijd hadden om te studeren. En ook hoe fijn ze het vonden dat ze hun muziek hadden: het is toch een manier om jezelf te uiten en even te ontsnappen aan de werkelijkheid.”

Buitenlucht

Voor de meivakantie is er een veelzijdig programma samengesteld. Zo geeft Jeffrey Parmentier een TikTok-workshop en starten er lessen in de buitenlucht. “Toen ik mijn blokfluitleerlingen vertelde over die lessen, vroeg er één: ‘Ben jij er dan écht?’ Ze keek helemaal blij toen ik dat bevestigde!”
Ook de docenten zijn eraan toe, stelt Nadine. “Het is best zwaar zo, al doen we echt ons best om er iets van te maken. De kunst is positief te blijven, steeds te kijken wat er kan. Daar doen we ons best voor.”

Tijdens de coronacrisis zijn er in Hillegom mooie initiatieven ontstaan om anderen te helpen. In de serie Aandacht voor elkaar zetten we er een aantal in de schijnwerpers. 
 

Ga naar het begin