Bestemmingsplan “Wonen” vastgesteld

Ruimtelijke plannen

Bestemmingsplan “Wonen” vastgesteld

Logo Hillegom

De gemeenteraad van Hillegom heeft op 15 oktober 2020 het bestemmingsplan ‘Wonen’ met identificatienummer NL.IMRO.0534.Wonen-VA01 ongewijzigd vastgesteld.

Plangebied

Het bestemmingsplan heeft betrekking op het gehele grondgebied van de gemeente Hillegom, met uitzondering van het werkingsgebied van het Omgevingsplan Buitengebied.

Inhoud bestemmingsplan “Wonen”Er is jurisprudentie ontstaan ten aanzien van de manier waarop het begrip ‘Wonen’, zoals opgenomen in de meeste bestemmingsplannen, moet worden uitgelegd. Naar aanleiding hiervan is het noodzakelijk dat enkele bestemmingsplannen die in de gemeente Hillegom van kracht zijn, aangepast worden.

In het bestemmingsplan worden de begrippen ‘Wonen’, ‘Woning’ en ‘Huishouden’ en ‘bedrijfsmatige kamerverhuur’ voorzien van een nieuwe definitie. Deze worden toegevoegd of vervangen het begrip in de bestaande bestemmingsplannen. Tevens wordt de gebruiksregel toegevoegd dat er in een (bedrijfs) woning en/of wooneenheid één huishouden is toegestaan.

Inzien

Het vastgestelde bestemmingsplan ligt vanaf woensdag 21 oktober 2020 tot en met woensdag 2 december 2020 ter inzage in het gemeentehuis in Hillegom, aan de Hoofdstraat 115. Vanwege de coronamaatregelen werken wij alleen op afspraak. Wanneer u langs wilt komen om het bestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Dirk Schaap (tel. 0252 783525) of Elske Kraay (tel. 0252 537302), of via het algemene telefoonnummer 14 0252.

U kunt ook kijken op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl, voor de authentieke digitale bestanden.

(N.B. Als er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie op www.ruimtelijkeplannen.nl beslissend).

Beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van donderdag 22 oktober tot en met woensdag 2 december 2020 beroep instellen bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Gelet op de ongewijzigde vaststelling geldt dit alleen voor:

Belanghebbenden, die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Belanghebbenden kunnen bij de Voorzitter van die Afdeling tevens een verzoek om voorlopige voorziening doen. Een verzoek om voorlopige voorziening is alleen ontvankelijk als daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

Het bestemmingsplan treedt op donderdag 3 december 2020 in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Elske Kraay of Dirk Schaap van de afdeling Ruimte via genoemde telefoonnummers, het algemene telefoonnummer 14 0252, of per mail: e.kraay@hltsamen.nl en d.schaap@hltsamen.nl.