Bestemmingsplan Goed Wonen fase 2, Hillegom ongewijzigd vastgesteld

dinsdag 17 mei 2022
ruimtelijk plan of omgevingsdocument

Bestemmingsplan Goed Wonen fase 2, Hillegom ongewijzigd vastgesteld

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom maken bekend, dat het bestemmingsplan Goed Wonen fase 2, Hillegom met identificatienummer NL.IMRO.0534.bpgoedwonenfa2-VA01 ongewijzigd is vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen.

Toelichting op het bestemmingsplan

In 2006 heeft de gemeenteraad de Kadernota Goed Wonen vastgesteld. Hiermee werd voorgesorteerd op de toekomstige ontwikkelingen in dit plangebied, bekend als Goed Wonen. Het gaat hierbij om het gebied tussen de Krochtstraat, Meerstraat, Prins Hendrikstraat en Hofstraat. Woonstichting Stek is sindsdien voor haar sociale huurwoningen op deze locatie bezig met een zogenaamde binnenstedelijke herstructurering. Het bestaande woningbestand wordt daarmee vervangen door een nieuw, voornamelijk sociaal, woningbestand dat toekomstbestendig is en zich goed voegt in de bestaande omgeving. De herstructurering gebeurt gefaseerd. Fase 1, het blok met huurwoningen tussen de Prins Hendrikstraat en de Emmastraat, is inmiddels ca. 12 jaar geleden opgeleverd.

Er is een stedenbouwkundige opzet gemaakt voor fase 2 met daarin 62 nieuwe woningen ter vervanging van de bestaande 36. Het plangebied voor fase 2 wordt begrensd door de Meerstraat, Emmastraat, Hofstraat en Julianastraat. Het plan bestaat uit drie appartementencomplexen, waarvan één blok met 17 koopappartementen, twee blokken met elk 20 sociale huurappartementen en 5 geschakelde woningen aan de Julianastraat. Het vastgestelde bestemmingsplan biedt een juridisch-planologisch kader dat dit mogelijk maakt.

Terinzagelegging

Het raadsbesluit en het vastgestelde bestemmingsplan Goed Wonen fase 2, Hillegom liggen vanaf woensdag 18 mei tot en met woensdag 29 juni 2022 ter inzage in het gemeentehuis in Hillegom.

De digitale versie van dit bestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl.

Op www.hillegom.nl onder ‘Bouwen en Wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’- ‘Ter inzage’ – ‘Bestemmingsplan ‘Goed Wonen fase 2, Hillegom’ kunt u meer informatie over het plan vinden.

(N.B. Indien er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is op grond van artikel 1.2.3. van het Besluit ruimtelijke ordening de digitale versie beslissend.)

Beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van woensdag 18 mei tot en met woensdag 29 juni 2022 beroep instellen bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Gelet op de ongewijzigde vaststelling geldt dit in ieder geval voor:

Belanghebbenden, die tijdig een zienswijze op het ontwerpbestemmingsplan Goed Wonen fase 2, Hillegom naar voren hebben gebracht;

Belanghebbenden, die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tijdig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken.

Belanghebbenden kunnen bij de Voorzitter van die Afdeling tevens een verzoek om voorlopige voorziening doen. Een verzoek om voorlopige voorziening is alleen ontvankelijk als daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

Het vaststellingsbesluit treedt op donderdag 30 juni 2022 in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Fariq Ishaak van de afdeling Ruimte via 14 0252.