Bestemmingsplan ‘Snippergroen, Hillegom’ vastgesteld

Ruimtelijke plannen

Bestemmingsplan ‘Snippergroen, Hillegom’ vastgesteld

Logo Hillegom

De gemeenteraad van Hillegom heeft op 28 januari 2021 het bestemmingsplan ‘Snippergroen, Hillegom’ gewijzigd vastgesteld ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan dat ter inzage heeft gelegen.

Plangebied

Het plangebied betreft het gehele grondgebied van de gemeente Hillegom, met uitzondering van het plangebied dat deel uitmaakt van het “Omgevingsplan Buitengebied en de Zanderij Hillegom”.

Project Snippergroen

Eind 2017 is het project Snippergroen afgerond. Het doel van dit project was om het oneigenlijk gebruik van gemeentegrond te regelen. Door het eenduidig regelen van alle gevallen van oneigenlijk grondgebruik is er rechtsgelijkheid tussen bewoners ontstaan. Binnen dit project is de legalisatie van dit grondgebruik geregeld door middel van verkoop, verhuur, het voortzetten van een bestaande afspraak, verjaring of ontruiming.

In 159 gelegaliseerde gevallen bleek de huidige planologische regeling niet passend te zijn bij het feitelijke gebruik, bijvoorbeeld de bestemming verkeer op een verkocht stuk grond, wat in gebruik is als tuin. Het bestemmingsplan “Snippergroen” voorziet in een adequate planologisch-juridische regeling voor de percelen die zijn verkocht of verhuurd en waarvan de planologische bestemming niet passend is bij het feitelijke gebruik.

Inhoud plan

In de meeste gevallen is in dit bestemmingsplan een woonbestemming toegekend. In de overige gevallen is aansluiting gezocht bij de aangrenzende bestemming. Daarnaast voorziet het bestemmingsplan in een regeling voor bestaande steigers, waarvoor een huurovereenkomst is gesloten tussen de betreffende bewoners en de gemeente Hillegom. De gelegaliseerde gevallen van oneigenlijk grondgebruik liggen verspreid over diverse bestemmingsplannen. Met behulp van het bestemmingsplan “Snippergroen” kunnen de nieuwe planologische regelingen gelijktijdig over meerdere bestemmingsplannen heen worden ingevoerd.

Wijziging ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan

Ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan zijn de volgende wijzigingen aangebracht in het bestemmingsplan:

Op 15 oktober 2020 heeft de gemeenteraad het parapluplan Wonen, Hillegom vastgesteld. Deze vaststelling heeft als gevolg dat de begrippen "(bedrijfsmatige) kamerverhuur", "huishouden", "wonen" en "woning of wooneenheid" overeenkomstig van toepassing zijn verklaard in het bestemmingsplan Snippergroen. Tevens is in dat verband een specifieke gebruiksregel toegevoegd aan het plan dat er in een (bedrijfs)woning en/of wooneenheid één huishouden is toegestaan. Daarnaast zijn, ter verduidelijking van de relatie van het bestemmingsplan Snippergroen met de onderliggende vigerende bestemmingsplannen, aan de bestemmingsregels "artikel 3 Algemeen" twee bepalingen toegevoegd die deze relatie benoemt. In samenhang hiermee is tevens een begripsbepaling 1.31 vigerende bestemmingsplannen tussengevoegd, waarbij de navolgende begripsbepalingen zijn vernummerd. Gelet op het vorenstaande heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Snippergroen gewijzigd vastgesteld, waarmee het in overeenstemming is gebracht met het eerder vastgestelde parapluplan Wonen.

Ter inzage

Het raadsbesluit met het vastgestelde bestemmingsplan ligt vanaf woensdag 10 februari 2021 tot en met dinsdag 23 maart 2021 ter inzage.

Inzien

U kunt het vastgestelde bestemmingsplan plan inzien op het gemeentehuis van Hillegom.

De digitale versie van dit vastgestelde bestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl en op www.hillegom.nl. We werken vanwege de coronamaatregelen alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het vastgestelde bestemmingsplan in te zien, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met Christa Spolders of met Dirk Schaap van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252.

Beroep

Tegen het besluit tot vaststelling van het bestemmingsplan kunnen belanghebbenden gedurende de periode van donderdag 11 februari 2021 tot en met woensdag 24 maart 2021 beroep instellen bij:

Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag.

Dit geldt alleen voor:

Belanghebbenden, die tijdig een zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan naar voren hebben gebracht;

Belanghebbenden, die kunnen aantonen dat zij redelijkerwijs niet in staat zijn geweest tij­dig een zienswijze bij de gemeenteraad kenbaar te maken;

Iedere belanghebbende wat betreft de wijzigingen die de gemeenteraad bij de vaststel­ling ten opzichte van het ontwerpbestemmingsplan heeft aange­bracht.

Belanghebbenden kunnen bij de Voorzitter van die Afdeling tevens een verzoek om voorlopige voorziening doen. Een verzoek om voorlopige voorziening is alleen ontvankelijk als daarbij een spoedeisend belang kan worden aangetoond.

Het vaststellingsbesluit treedt op donderdag 25 maart 2021 in werking, tenzij binnen die termijn naast een beroepsschrift ook een verzoek om voorlopige voorziening bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dit verzoek is beslist.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Christa Spolders of met Dirk Schaap van de het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252.