woensdag 7 september 2022
overige overheidsinformatie

Bij het toepassen van de handhaving van de Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Duin- en Bollenstreek is meerdere malen door overtreders aangegeven dat het te handhaven perceel bollengrond niet meer rendabel is te gebruiken.

Om af te wegen in hoeverre er sprake is van het niet meer doelmatig kunnen gebruiken van bollengrond hebben de colleges van Hillegom, Lisse en Teylingen agrarisch adviesbureau Clevin verzocht daarover te adviseren en daarbij een afwegingskader op te stellen.

Het resultaat hiervan is verwoord in de Nota ‘Niet meer doelmatig te gebruiken bollengrond’ een afwegingskader voor maatwerk in opdracht van de HLT-gemeenten opgesteld door adviesbureau CLEVIN (definitieve versie mei 2022).

Vervolgens heeft op basis van het afwegingskader een toetsing plaats gevonden op diverse casussen van het grondgebied van de afzonderlijke gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen.

Wat willen we hiermee bereiken?

Met het vaststellen van de nota willen wij een (ruimtelijk) afwegingskader hebben bij het toetsen van de vraag of in een concreet geval kan worden vastgesteld of er sprake is van niet doelmatig gebruik van bollengrond.

Over het afwegingskader heeft overleg plaats gevonden met vertegenwoordigers van de Land en Tuinbouworganisatie Noord, afdeling Duin- en Bollenstreek (LTO). Zij hebben ons positief geadviseerd dien verstande dat de LTO graag ziet dat de in de nota genoemde oppervlakte van een perceel van 4.000 m2 wordt aangepast naar 1.500 m2. In de praktijk is gebleken, dat het zeer wel mogelijk is om een perceel bollengrond groter dan 1.500 m2 mee te nemen bij het betelen en doelmatig te gebruiken.

Graag horen wij uw mening over dit afwegingskader voor maatwerk voor niet meer doelmatig te gebruiken bollengrond.

Inzien

U kunt de nota en de casussen vanaf donderdag 8 september 2022 tot en met woensdag 19 oktober 2022 inzien op het gemeentehuis in Hillegom.

De digitale versie kunt u vinden op onze website: www.hillegom.nl.

Zienswijzen

Voor 20 oktober 2022 kunt u schriftelijk of mondeling zienswijzen indienen bij de gemeente Hillegom, Postbus 32, 2180 AA Hillegom, telefoon 14 0252.

U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Hillegom via e-mailadres: gemeente@hillegom.nl.

Wij verzoeken u vriendelijk om bij het indienen van uw zienswijze het volgende zaaknummer te vermelden: Z-2022-269634.

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met Richard Rietveld of Lindy van der Klaauw van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252.