Nota Parkeernormen 2023 vastgesteld

maandag 8 april 2024
overige overheidsinformatie

Nota Parkeernormen 2023 vastgesteld

De gemeenteraad van Hillegom heeft op 14 december 2023 de Nota Parkeernormen 2023 vastgesteld.

De Nota Parkeernormen van de gemeente Hillegom is opgesteld als uitwerking van het nieuwe parkeerbeleidsplan van de gemeente. Deze nota beoogt het vastleggen van de parkeernormen van Hillegom en het bepalen van een transparant en eenduidig toepassingskader.

Waarom een Nota Parkeernormen?

Bij (nieuw)bouwontwikkelingen is het belangrijk dat voldoende parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen worden gerealiseerd. Daarmee wordt voorkomen dat parkeeroverlast in, of verrommeling van, de openbare ruimte optreedt. In deze Nota Parkeernormen Hillegom 2023 is het toetsingskader opgenomen voor ‘voldoende’ parkeerplaatsen bij ruimtelijke ontwikkelingen in Hillegom. De belangrijkste principes hierbij zijn:

• 0

parkeerplaatsen voor auto en fiets worden in principe binnen het plangebied gerealiseerd (bij kleine ontwikkelingen op de plot);

• 0

bij sloop/nieuwbouw, verbouw of functiewijziging hoeft alleen parkeeraanbod te worden gerealiseerd voor de ‘extra’ parkeervraag;

• 0

bij ontwikkelingen met verschillende type functies kan, onder de voorwaarde dat het parkeeraanbod afwisselend door verschillende doelgroepen te gebruiken is, per saldo worden volstaan met minder parkeerplaatsen dan voor elke functie afzonderlijk benodigd is;

• 0

parkeerplaatsen voor bezoekers moeten openbaar toegankelijk zijn.

Waarom een nieuwe Nota Parkeernormen?

De Nota Parkeernormen vervangt de huidige Nota parkeernormen Hillegom 2016. De basisprincipes van de vigerende nota blijven in stand, maar worden aangevuld met fietsparkeernormen. Daarnaast is er de wens om, in lijn met de provinciale richtlijn, de autoparkeernormen voor woningen af te stemmen op het daadwerkelijke autobezit in Hillegom.

Daarnaast is het ook van belang rekening te houden met nieuwe ontwikkelingen die effect kunnen hebben op de parkeerbehoefte, zoals een verandering in het bezit en gebruik van auto’s en fietsen en de opkomst van elektrisch aangedreven voertuigen en deelmobiliteit. In de voorliggende nieuwe Nota Parkeernormen Hillegom 2023 wordt op deze ontwikkelingen ingespeeld, om zo parkeeroverlast en een toenemende druk op de openbare ruimte als gevolg van een ontwikkeling te voorkomen. Deze Nota Parkeernormen Hillegom 2023 vervangt het parkeernormenbeleid uit 2016.

Opzet van de Nota Parkeernormen

In hoofdstuk 2 wordt ingegaan op het juridisch kader en hoofdstuk 3 bevat de achtergrond van de parkeernormering, waarna in hoofdstuk 4 de parkeernormen voor de auto worden toegelicht en in hoofdstuk 5 de parkeernormen voor de fiets. Het toepassingskader worden toegelicht in hoofdstuk 6, waarin ook wordt ingegaan op het indienen van een vergunningaanvraag, het toetsen door de gemeente en het vastleggen van afspraken.