Ontwerpbestemmingsplan ‘Graaf Janlaan fase 2, Hillegom’ en m.e.r. -beoordelingsbesluit

dinsdag 19 september 2023
ruimtelijk plan of omgevingsdocument

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom maken op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat zij in haar collegevergadering van 12 september 2023 heeft besloten om de procedure voor het ontwerpbestemmingsplan ‘Graaf Janlaan fase 2 (met identificatienummer NL.IMRO.0534.bpgraafjanlnfase2-on01) te starten en het ontwerpplan gedurende zes weken ter inzage te leggen voor het indienen van zienswijzen.

Inhoud

In Hillegom zijn in het gebied rondom de Graaf Janlaan 120 sociale huurappartementen gelegen. Deze naoorlogse gebouwen voldoen niet meer aan de wensen en eisen van tegenwoordig. De locatie is in eigendom van woonstichting Stek. Stek is voornemens om de locatie te herstructureren door middel van sloop en nieuwbouw; 161 appartementen, waarvan tenminste 125 in de sociale huursector.

Het plan bestaat uit twee fasen, waarbij het blok tussen de Frederik Hendriklaan en de Graaf Janlaan fase 1 vormt en de nieuwbouw passend is in het geldende bestemmingsplan. Het blok tussen de Graaf Janlaan en de Willem de Zwijgerlaan is fase 2. Voor fase 2 wordt afgeweken van het bestemmingsplan, met name vanwege de maximaal toegestane bouwhoogte van 13,5 meter die nodig is voor de gewenste verdichting. Na de sloop van de huidige 60 woningen, worden er middels voorliggend bestemmingsplan 80 woningen mogelijk gemaakt.

Tevens gaat het om een ontwikkeling zoals bedoeld onder D 11.2 (stedelijk ontwikkelingsproject) uit onderdeel D van de bijlage behorende bij het Besluit m.e.r. In het kader van het planproces is daarom een (vormvrije) m.e.r.-beoordeling uitgevoerd. Dit betekent dat er een m.e.r. -beoordelingsbesluit is opgenomen in de toelichting van het bestemmingsplan.

Inzien

Vanaf woensdag 20 september tot en met dinsdag 31 oktober 2023 ligt het ontwerpbestemmingsplan (met identificatienummer NL.IMRO.0534.bpgraafjanlnfase2-on01) ter inzage bij de informatiebalie in het Gemeentekantoor te Hillegom, gelegen aan de Hoofdstraat 115. Wilt u ook de bijlagen bij het ontwerpbestemmingsplan op het gemeentehuis inzien, neem dan even contact op met Elske Kraay of Fariq Ishaak van het Domein Ruimte via telefoonnummer 14 0252 of via de email: e.kraay@hltsamen.nl of f.ishaak@hltsamen.nl

U kunt ook kijken op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl voor de authentieke digitale bestanden. De IMRO-code van het plan is NL.IMRO.0534.bpgraafjanlnfase2-on01.

Op www.hillegom.nl onder – ‘Inwoners en ondernemers’ - ‘Bouwen, wonen en rijden’ – ‘Bouwen’ - ‘Bestemmingsplannen’ – ‘Ter inzage’ – “ontwerpbestemmingsplan Graaf Janlaan fase 2” vindt u een link naar het digitale bestemmingsplan.

(N.B. Als er verschillen zijn tussen de analoge en digitale versie, is de digitale versie op www.ruimtelijkeplannen.nl beslissend).

Zienswijzen

Gedurende de termijn dat het ontwerpbestemmingsplan ter inzage ligt, kan een ieder naar keuze schriftelijk of mondeling een zienswijze naar voren brengen aan de gemeenteraad van Hillegom (Postbus 32, 2180 AA Hillegom) onder vermelding van zaaknummer Z-23-328498.

Mondelinge zienswijzen kunnen naar voren worden gebracht bij het team Planvorming (telefoonnummer 14 0252). Van de mondelinge zienswijze maken wij een verslag.

U kunt uw zienswijze ook digitaal indienen bij de gemeente Hillegom via het emailadres: gemeente@hillegom.nl.

Voor vragen en informatie over het plan kunt u per mail contact opnemen met Elske Kraay (e.kraay@hltsamen.nl) of Fariq Ishaak (f.ishaak@hltsamen.nl) van domein Ruimtelijke Ontwikkeling, U kunt ook telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 14 0252.