Ontwerpbestemmingsplan ‘Sizo terrein, Hillegom’ ter inzage

dinsdag 15 augustus 2023
ruimtelijk plan of omgevingsdocument

Ontwerpbestemmingsplan ‘Sizo terrein, Hillegom’ ter inzage

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hillegom maken op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening bekend, dat het ontwerpbestemmingsplan ‘Sizo terrein, Hillegom’ met identificatienummer NL.IMRO.0534.BpSizoTerrein-ON01 voor een ieder ter inzage ligt.

Toelichting op het bestemmingsplan

Het voormalig Sizo terrein, gelegen tussen de Ampèrestraat, Horst ten Daallaan, Van Vlietstraat en de Weeresteinstraat, was voorheen in gebruik voor recreatieve doeleinden (voetbalclub). Het terrein is al een aantal jaar niet meer als zodanig in gebruik en het voornemen is om hiervoor in de plaats de gronden te herontwikkelen ten behoeve van woningbouw. Projectontwikkelaars Timpaan en UBA Projectontwikkeling, samenwerkend onder de naam VOF SIZO Ontwikkeling, hebben in 2019 de openbare aanbesteding gewonnen voor de herontwikkeling van het voormalig Sizo terrein. De herontwikkeling voorziet in de realisatie van in totaal 309 woningen bestaande uit 136 ‘betaalbare/prijsgebonden koopwoningen’ (appartementen), 147 vrije sector koopwoningen (rijwoningen) en 26 sociale huurwoningen (appartementen). Daarnaast is er in het bestemmingsplan ruimte voor infrastructuur (straten en parkeerplaatsen) en openbaar groen en water.

Het plan heeft de naam "Tuindorp Hillegom" gekregen. De beoogde herontwikkeling is in strijd met de geldende beheersverordening 'De Polders'. Hierin beschikken de gronden van het plangebied over de bestemming 'Recreatie' met de functieaanduiding 'sportveld'. Het beoogde initiatief om op de locatie woningbouw mogelijk te maken past niet binnen de mogelijkheden van het geldende bestemmingsplan. Derhalve dient een nieuw bestemmingsplan opgesteld te worden. Het ontwerpbestemmingsplan ‘Sizo terrein, Hillegom’ voorziet hierin.

Inspraak is vormgegeven en uitgevoerd gedurende het voortraject op de voorbereiding van het ontwerpbestemmingsplan. Hiertoe hebben zowel algemene bewonersbijeenkomsten als persoonlijke bezoeken aan omliggende ondernemers plaatsgevonden. Omwonenden en ondernemers hebben tijdens deze bijeenkomsten en bezoeken hun reactie kunnen geven op het plan. Dit heeft geleid tot diverse planaanpassingen. Verder is het ontwerpbestemmingsplan voorgelegd aan de vooroverlegpartners. In totaal zijn 3 reacties ontvangen van de overlegpartners en er is een advies binnengekomen van de Omgevingsdienst West-Holland (ODWH). Deze reacties hebben geleid tot aanpassingen c.q. aanvullingen in de toelichting van het bestemmingsplan, de regels, en tot aanvullende onderzoeken. Deze aanpassingen zijn verwerkt in het ontwerpbestemmingsplan.

Terinzagelegging

Het ontwerpbestemmingsplan ligt vanaf woensdag 16 augustus 2023 tot en met dinsdag 26 september 2023 ter inzage in het gemeentehuis in Hillegom.

Digitaal raadplegen

De digitale versie van dit ontwerpbestemmingsplan kunt u inzien op de landelijke voorziening www.ruimtelijkeplannen.nl. Op www.hillegom.nl onder ‘Inwoners en ondernemers’ – ‘Bouwen en wonen’ – ‘Bestemmingsplannen’- ‘Ter inzage’ – ‘Ontwerpbestemmingsplan ‘Sizo terrein, Hillegom’’ vindt u een link naar het digitale ontwerpbestemmingsplan en kunt u meer informatie over het plan vinden.

We werken alleen nog op afspraak. Wilt u langskomen om het plan in te zien of heeft u vragen over het ontwerpbestemmingsplan, dan kunt u telefonisch een afspraak maken met de heer L. Westman of mevrouw S. Eringa van het Domein Ruimtelijke ontwikkeling via telefoonnummer 14 0252 of via de email: l.westman@hltsamen.nl / s.eringa@hltsamen.nl.

Zienswijzen

Gedurende de inzagetermijn kan een ieder (bij voorkeur) schriftelijk of mondeling een zienswijze inbrengen over het ontwerpbestemmingsplan. Schriftelijke zienswijzen inzake het ontwerpbestemmingsplan dienen te worden gericht aan de gemeenteraad van Hillegom met adres Postbus 32, 2180 AA, Hillegom; onder vermelding van zaaknummer: Z-22-261147. Van de mondelinge zienswijze wordt een verslag gemaakt.

Crisis- en herstelwet (Chw) is van toepassing

Omdat met dit plan de bouw van meer dan 11 woningen planologisch mogelijk wordt gemaakt, is Afdeling 2 van hoofdstuk 1 van de Chw van toepassing. Dit houdt in dat onder meer bijzondere procedurele bepalingen van toepassing zijn op een eventueel later in te stellen beroepsprocedure bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State. Dit brengt met zich mee dat alle beroepsgronden in het beroepschrift moeten worden opgenomen. Na afloop van de beroepstermijn kunnen geen nieuwe beroepsgronden worden aangevoerd.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

de heer L. Westman of mevrouw S. Eringa van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, tel. 14 0252