Ga naar de inhoud

Verkeersbesluit “Wijzigen drie oversteekplaatsen, fietssymbolen en grenzen 30-kilometerzone bij de kruising Olympiaweg Garbialaan te Hillegom”

Publicatiedatum:
dinsdag 22 maart 2022
Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling



Verkeersbesluit “Wijzigen drie oversteekplaatsen, fietssymbolen en grenzen 30-kilometerzone bij de kruising Olympiaweg Garbialaan te Hillegom”

Postbus 32

2180 AA Hillegom

T 14 0252

gemeente@hillegom.nl

Kenmerk: Z-22-237722

Datum: 11 maart 2022

Behandelaar: Dexy Roelvink

Medewerker Verkeer, team Inrichting Openbare Ruimte, domein Buitenruimte.

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Hillegom,

 

Juridisch kader

Gelet op:

  • Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • De bepalingen (voor zover van toepassing) in artikelen 15 t/m 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • De bepalingen in artikelen 12 t/m 27 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • De bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Het mandaat- en volmachtbesluit gemeente Hillegom d.d. 10 december 2019 krachtens welke ik bevoegd ben dit verkeersbesluit te nemen.

     

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

  • De rotonde ter hoogte van de kruising Olympiaweg Garbialaan onderdeel is van de Aandachtspuntenlijst verkeersveiligheid 2021 uit het Mobiliteitsplan Hillegom van december 2021;

  • De rotonde gelegen is binnen de bebouwde kom van Hillegom;

  • Er in 2017-2018 drie ongevallen hebben plaatsgevonden op de rotonde, waarbij één persoon gewond is geraakt;

  • Er diverse meldingen zijn ontvangen over slechte oversteekbaarheid voor voetgangers en dit zorgt voor verkeersonveilige situaties op deze rotonde;

  • Dit aanleiding is geweest de huidige inrichting van de rotonde te onderzoeken en dit te bespreken in het verkeersoverleg met de verkeersadviseur van de politie;

  • Daarbij is geconstateerd dat de rotonde volgens verouderde richtlijnen is ingericht;

  • De oversteekbaarheid van de rotonde voor voetgangers op de westelijke, zuidelijke en oostelijke tak slecht is;

  • Fietsers op de rotonde momenteel voorrang hebben op het autoverkeer, maar voetgangers niet en dit voor verwarring bij de weggebruiker zorgt;

  • De betonnen driehoeksblokken op het middeneiland niet vergevingsgezind zijn;

  • De fietssymboolmarkering op de rotonde niet wordt aanbevolen door de ASVV/CROW;

  • De ‘ruggen’ tussen het fietspad en de rijbaan van de rotonde niet vergevingsgezind zijn en niet worden aanbevolen door de ASVV/CROW;

  • Tijdens het verkeersoverleg met de verkeersadviseur van de politie is geadviseerd de rotonde volledig te reconstrueren volgens de geldende richtlijnen;

  • Eenduidigheid van rotondes voor de weggebruiker vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid gewenst is;

  • Op deze locatie de riolering binnen enkele jaren vervangen wordt en het niet doelmatig is op dit moment de rotonde volledig te reconstrueren;

  • Het Mobiliteitsplan adviseert om vooruitlopend op een volledige reconstructie op korte termijn de voetgangersoversteken aan te passen;

  • Daarmee de rotonde nog niet volledig voldoet aan de huidige richtlijnen, maar wel wordt verbeterd;

     

 

  • Een volledige reconstructie van de rotonde plaats zal vinden na het vervangen van de riolering in 2025;

  • het vanuit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, het gewenst is om de oversteekbaarheid van de rotonde voor voetgangers op deze locatie te verbeteren en daarvoor drie voetgangersoversteekplaatsen aan te leggen en tevens enkele inrichtings-aanpassingen uit te voeren;

  • Bovenstaande overwegingen hebben geleid tot een ontwerptekening, waarop de verbeterpunten zijn verwerkt;

  • Ter verbetering van de oversteekbaarheid voor voetgangers is opgenomen dat er drie VOP’s op de westelijke, zuidelijke en oostelijke tak worden aangelegd. Deze komen in de plaats van de bestaande kanalisatieoversteken;

  • Ter verbetering van de verkeersveiligheid de betonnen driehoeksblokken op het middeneiland worden verwijderd;

  • Ter verbetering van de verkeersveiligheid de ‘ruggen’ tussen het fietspad en de rijbaan van de rotonde worden verwijderd. In de plaats daarvan wordt in het ontwerp onderbroken markering aangebracht;

  • Er overleg is gepleegd met de adviseur van de politie Eenheid Den Haag, welke gemachtigd is door de korpschef van de Nationale politie;

  • Het betrokken weggedeelte in beheer is bij de gemeente Hillegom en in het geheel gelegen binnen de bebouwde kom van de gemeente Hillegom.

 

Het besluit

Besluit:

  • Ter hoogte van de kruising Olympiaweg–Garbialaan drie oversteekplaatsen te wijzigen, alsmede de fietssymbolen op de rotonde te verwijderen en de grenzen van de 30-kilometerzone op de noordelijke tak te wijzigen:

  • Te verwijderen markering en verkeersborden van bijlage 1 van het RVV 1990 conform bijgevoegde situatietekening en:

  • a.

    Op de rotonde: markering fietssymbolen.

  • Aan te brengen markering en verkeersborden van bijlage 1 van het RVV 1990 conform bijgevoegde situatietekening en:

  • a.

    Op de tak van en naar de Olympiaweg-west: markering VOP inclusief verkeersborden L02;

  • b.

    Op de tak van en naar de Olympiaweg-oost: markering VOP inclusief verkeersborden L02;

  • c.

    Op de tak van en naar de Garbialaan-zuid: markering VOP inclusief verkeersborden L02;

  • d.

    Op de kruising Garbialaan-noord met de Eboralaan: poortconstructie (markering) voor de grens van de 30-kilometerzone op de Garbialaan ten noorden van het plateau aanbrengen;

  • e.

    Op de kruising Garbialaan-noord met de Eboralaan: nieuwe grens van de 30-kilometerzone op de Eboralaan met verkeersborden A0130zb en A0230ze, vormgegeven als poortconstructie (markering aanbrengen).

 

De bovenstaande maatregelen zijn door middel van hun kenmerk (a t/m e) weergegeven in de bijlagen van dit verkeersbesluit.

 

 

Bijlagen:

Bijlage 1 – VKB kruising Olympiaweg ontwerp verwijderen

Bijlage 2 – VKB kruising Olympiaweg ontwerp aanbrengen

 

Hillegom, 11 maart 2022.

Namens burgemeester en wethouders van Hillegom,

Medewerker Verkeer, team Inrichting Openbare Ruimte, domein Buitenruimte,

dhr. D.V. Roelvink

Mededelingen

Bezwaar:

Bent u het niet eens met deze beslissing? Dan kunt u binnen zes weken na de verzenddatum ervan een bezwaarschrift indienen. U richt het bezwaar aan het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft, college van burgemeester en wethouders van Hillegom, Postbus 32, 2180 AA Hillegom.

Uw bezwaarschrift bevat de volgende informatie:

uw naam en adres;

de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent;

de reden(en) van uw bezwaar;

uw handtekening.

 

 

Een bezwaarschrift kan schriftelijk en via het e-loket digitaal, maar niet per e-mail worden ingediend. Aan het indienen van een bezwaarschrift zijn geen kosten verbonden. Overigens kunnen ook andere belanghebbenden bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Voorlopige voorziening:

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Kunt u een beslissing op uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u tegelijkertijd met of na indiening van uw bezwaarschrift een verzoek om voorlopige voorziening indienen.

U dient dit verzoek in bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Hiervoor betaalt u griffiekosten.

U kunt ook digitaal het verzoekschrift indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaarden.

Ga naar het begin