Voorbereidingsbesluit flitsbezorgdiensten en darkstores (Identificatienummer: NL.IMRO.0534.VBhillegom-VA01)

dinsdag 12 juli 2022
ander besluit van algemene strekking

Burgemeester en wethouders van Hillegom maken ter voldoening aan het bepaalde in art. 3.7 Wet ruimtelijke ordening bekend dat de gemeenteraad op 30 juni 2022 een voorbereidingsbesluit heeft vastgesteld ter voorbereiding van een bestemmingsplan ten aanzien van flitsbezorgdiensten en darkstores voor het gehele grondgebied van de gemeente Hillegom.

De begrenzing van het gebied is aangegeven op de bijbehorende verbeelding.

Wat is een voorbereidingsbesluit?

Het voorbereidingsbesluit beoogt te voorkomen dat er ontwikkelingen plaatsvinden in het aangewezen gebied die in strijd zijn met de plannen van het gemeentebestuur. Het voorbereidingsbesluit heeft tot gevolg dat aanvragen om een omgevingsvergunning, die worden ingediend na de inwerkingtreding van het voorbereidingsbesluit, worden aangehouden.

Waar gaat het voorbereidingsbesluit over?

Het voorbereidingsbesluit verbiedt binnen het gehele grondgebied van de gemeente Hillegom gronden en bouwwerken te gebruiken ten behoeve van flitsbezorgdiensten en darkstores.

Flitsbezorgdiensten zijn bezorgdiensten van online bestelde consumentenproducten, met de bedoeling deze binnen zeer korte termijn te bezorgen bij de besteller.

Dark stores zijn overwegend opslagruimtes met consumentenartikelen, veelal dagelijkse goederen, niet met een afhaalloket of afhaalbalie, niet of slechts in zeer beperkte mate toegankelijk voor winkelend publiek.

De begrenzing van het gebied is aangegeven op de bijbehorende verbeelding.

Inwerkingtreding en werkingsduur

De inwerkingtreding van het voorbereidingsbesluit is bepaald op de eerste dag na besluitvorming. Het voorbereidingsbesluit treedt in werking met ingang van vrijdag 1 juli 2022. Het besluit heeft een werkingsduur van één jaar vanaf genoemde datum.

U kunt het voorbereidingsbesluit bekijken

Het voorbereidingsbesluit is digitaal raadpleegbaar via de website www.ruimtelijkeplannen.nl (NL.IMRO.0534.VBhillegom-VA01).

Het voorbereidingsbesluit en de daarbij behorende verbeeldingen liggen voor een ieder ter inzage in het gemeentehuis in Hillegom Hoofdstraat 115.

Een voorbereidingsbesluit is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. U kunt tegen een voorbereidingsbesluit geen bezwaar maken of beroep instellen.

Voor vragen en informatie over het voorbereidingsbesluit kunt u per mail contact opnemen met Natalie van Hattum (n.vanhattum@hltsamen.nl) van domein Ruimtelijke Ontwikkeling. U kunt ook telefonisch contact opnemen via telefoonnummer 14 0252.