13-05-2024: 16 sollicitanten willen burgemeester worden van Hillegom

Op de vacature voor burgemeester van Hillegom hebben 16 kandidaten gereageerd.

De sollicitanten – 9 vrouwen en 7 mannen– variëren in de leeftijd van 37 tot en met 61 jaar. Van de 16 sollicitanten hebben 7 sollicitanten een achtergrond als (oud) wethouder of (oud) burgemeester. De andere sollicitanten komen uit het bedrijfsleven of ergens anders vandaan.

De commissaris van de Koning maakt de komende tijd de dossiers compleet. Dat doe hij door bijvoorbeeld door referenties op te vragen en voert hij gesprekken met een aantal sollicitanten. Daarna bespreekt hij met de vertrouwenscommissie, in Hillegom de fractievoorzitters van de gemeenteraad, zijn indrukken. Hierna voert de vertrouwenscommissie gesprekken met de geselecteerde kandidaten. Op basis van deze gesprekken doet de vertrouwenscommissie een aanbeveling aan de gemeenteraad op basis van de profielschets. De gemeenteraad draagt twee sollicitanten voor aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Hierbij geeft de raad een voorkeur aan voor één van de twee kandidaten.

De nieuwe burgemeester wordt naar verwachting op 7 november 2024 benoemd als burgemeester van Hillegom